112 en eCall kunnen nog niet zonder 2G/3G

Nieuws
112 en eCall kunnen nog niet zonder 2G/3G

De laatste weken is 112 in het nieuws. Moderne auto’s hebben eCall, dat automatisch 112 belt na een ongeval. Dit werkt via 2G en 3G, maar die verdwijnen binnenkort. Het bedrijfsleven en de overheid moeten dit probleem meer aandacht geven en veel meer gaan testen en audits doen, vindt Stratix.

Als 2G/3G verdwijnt, stopt eCall automatisch ook. De ANWB waarschuwde dat auto’s niet meer door de APK komen als ze geen 112 meer kunnen bellen.

We weten al een paar jaar dat 112 niet goed werkt op 4G en 5G. Nu hebben we 2G en 3G nog, maar onze drie mobiele operators willen die in 2026-2027 uitzetten. De ervaringen met de afschakeling van 2G/3G in Zweden, IJsland, Australië en Nieuw-Zeeland tonen aan dat een dergelijke afschakeling tot problemen zal gaan leiden.

EC: houd 2G/3G in de lucht tot 2030

De Europese Commissie publiceerde in mei een studie waarin wordt opgeroepen om de afschakeling van 2G/3G uit te stellen tot 2030. Het duurt waarschijnlijk nog tot na 2030 voordat er een volwaardig alternatief is voor noodoproepen via 4G.

BEREC, de gezamenlijke Europese telecomtoezichthouders (waaronder de ACM) waarschuwt: de afschakeling van 2G en 3G leidt tot problemen, omdat niet gegarandeerd is dat een telefoon kan bellen naar 112 – zelfs niet als die prima werkt voor gewone nummers. 112 is namelijk geen gewoon nummer, er zijn allerlei extra features omheen gebouwd. BEREC ziet een noodzaak voor goede audits en communicatie door de telecombedrijven, voordat ze 2G en 3G afschakelen.

De telecombedrijven erkennen ook dat er een probleem is, zoals blijkt uit een gezamenlijke sessie van de GSMA en EENA (de 112-sector)  over het belang van testen van noodoproepen en de problemen die er nog zijn.

4G en 112 werken niet goed samen

Het probleem in het kort: 2G en 3G zijn volledig  gestandaardiseerd voor bellen, ook de alarmnummers werken goed. Maar bij de opvolger, 4G dus, is bellen (VoLTE) nooit goed ontwikkeld en getest om te zorgen dat het écht altijd werkt. Het is al onhandig als je niet kan bellen, maar het wordt gevaarlijk als je het alarmnummer niet kan bereiken. Dat probleem is lang onderbelicht gebleven, want de smartphone ging toch wel terug naar 2G of 3G. En daar krijgt 1-1-2 automatisch voorrang.

Ook de meldkamers blijken problemen te hebben met het goed kunnen ontvangen van 112 oproepen over 4G. Dat een telefoon op het ene netwerk 112 kan bellen via 4G is ook geen garantie dat het dat kan op een ander netwerk of in een ander land. Het is niet voor niets dat brancheorganisatie EENA bezoekers van de voetbal World Cup in de Verenigde Staten waarschuwt dat zij mogelijk geen 911 kunnen bellen.

eCall verplicht in nieuwe auto’s

Dezelfde problemen duiken nu op bij eCall, dat verplicht zit ingebouwd in nieuwe auto’s en lichte bedrijfswagens. Bij een serieuze klap, zeker als de airbags zijn afgegaan, begint de auto automatisch een telefoongesprek naar 112 en geeft hij ook zijn locatie door. Het doel is dat de reddingsdiensten zo snel mogelijk kunnen reageren.

Dit eCall via 2G en 3G is sinds 1 april 2018 verplicht voor nieuwe auto’s in de Europese Unie. Vanaf 1 januari 2027 moeten alle nieuwe auto’s de opvolger hebben: NG eCall (next generation)  op 4G en 5G. De standaardisatie hiervan is nog maar net afgerond en het inbouwen in nieuwe auto’s is nog maar net begonnen.

KPN, Odido en VodafoneZiggo zijn van plan om dit jaar en volgend jaar de laatste 2G- en 3G diensten uit te schakelen. Terwijl het nu voor iedereen duidelijk is dat 1-1-2 dan niet meer te garanderen is, zowel voor smartphones als voor auto’s. De Nederlandse stakeholders moeten veel meer gaan testen en audits doen, vinden we.

Als de Europese Commissie inderdaad aanbeveelt om 2G of 3G actief te houden tot 2030, dan moet het ministerie van EZK dat snel oppakken. Dit gaat over de mobiele vergunningen die in 2012 zijn geveild met een looptijd tot 2030. Het is ingewikkeld om de bestaande vergunningen nog te wijzigen, maar uiterlijk in 2028 wil EZK de nieuwe vergunningen vastleggen.

En wat de APK betreft: een niet-werkend eCall systeem leidt meteen tot APK-afkeur. De ANWB schat dat er 2 miljoen auto’s in Nederland zijn met eCall en 1 miljoen met eCall NG. De overheid is van plan om de APK-regels te wijzigen, waarmee dat probleem is opgelost. Maar daar heb je eCall niet mee terug.

Overhead console in a passenger car, with red eCall button marked SOS

Delen
Delen

Neem voor informatie contact op met

Neem voor informatie contact op met

Neem voor informatie contact op met

Neem voor informatie contact op met

Neem voor informatie contact op met

StrategischMarktonderzoekvector

Neem voor informatie contact op met

We kijken uit naar uw vraag…